Svet-Stranek.cz
Sběratelské stránky rybářských výrobků královéhradecké provenience 1946 - 2006
Re-fly / RYNA - rybářské náčiní

Tradice výroby bude zřejmě uchována:Sběratelské stránky rybářských výrobků královéhradecké provenience 1946 - 2006

Tradice výroby bude zřejmě uchována

Český výrobce - královéhradecká firma J.M.B. RYNA má naději na život.
Po listopadu 1989 se toho u nás dělo mnoho, a ne vše, dnešním pohledem po šestnácti letech nahlíženo, bylo k potlesku. Hovoří se o divoké a zpackané privatizaci, nedostatečné legislativě, nahrávajícím nesolidním podnikavcům, a podivné praxi českých bank, které měly otevřenou náruč. Mnoho tradičních podniků skončilo v pasti úpadku, i když příčiny pádu byly různorodé. My si na stránkách Konkursních novin všímáme zejména těch firem a podniků, které se uměly z upadajícího marasmu dostat a pokračují v produkci. Hovoříme tak o práci těch správců konkursní podstaty, kteří nevidí cíl v naprosté likvidaci firmy.
Tentokráte jsme zajeli do Hradce Králové, kde skončila v konkursu soukromá firma J.M.B. RYNA, navazující na tradici výrobního družstva Znak. S generálním ředitelem společnosti J.M.B. RYNA Janem Bernhardem jsme hovořili nejen o historii firmy.
„Kdy vzniklo výrobní družstvo a co dodávalo na trh?“
Výrobní družstvo Znak bylo založeno v roce 1932 jako družstvo vlastníků a vyrábělo zprvu kartáče a košťata. Postupně se začalo orientovat na výrobu štípaných a bambusových rybářských prutů a na výrobu rybářských navijáků. Po roce 1952 vstoupil Znak do Svazu českých a moravských výrobních družstev. S tímto vstupem se rozšiřuje výrobní náplň, zejména pak o zavedení služeb, např. plynoservis, kovoservis, zlatnictví a hodinářství, topenářství. Provozovny Znaku se rozšířily po celém královéhradeckém kraji, jako např. do Vamberku nebo Letohradu.
*****
„Znak měl monopol na výrobu rybářských potřeb...“
Ano, protože nosným programem družstva v letech sedmdesátých a osmdesátých byly rybářské potřeby, tzn. i výroba rybářské galanterie - třpytky, splávky, woblery. Nemalou roli ve výrobním programu hraje kovovýroba a produkce kuřáckých potřeb, jako např. cigaretová pouzdra, tabáková pouzdra či popelníky. Náš provoz má solidní vybavení - máme lisovnu, galvanovnu, kde děláme povrchové úpravy tzn. niklování, zinkování či chromování. Máme svoji komaxitovou práškovou lakovnu, kde děláme pro sebe, ale i na zakázky, včetně lakování rámů kol apod. Důležitým našim provozem je nástrojárna, která vyrábí veškeré nástroje, se kterými děláme a také vyrábí nástroje na zakázku. Mezi zákazníky nástrojárny patří i firmy automobilového průmyslu.
*****
„Firmu J.M.B. Ryna jste založil se svým synem v roce 1994 a došlo k rozšíření sortimentu...“
Orientovali jsme se nově na sanitární výrobu; my tomu říkáme „mejdelníky“, což jsou doplňky do koupelen, vyráběné z mosazi. Jsou poniklované nebo pochromované a dáváme na ně záruku 10 let. Co nás velice trápí, ale to s tím asi nikdo nic nenadělá, je čínské zboží, které se do republiky hrne skoro za jednu korunu ze všech stran. Ale, jak zjišťuji v posledních letech, už si lidé začali uvědomovat, že nákup zboží za málo peněz se odráží ve velice nízké kvalitě. Samozřejmě, že mnoha lidem nezbývá nic jiného, než si nekvalitní zboží koupit. O kvalitě našeho zboží svědčí i fakt, že jej exportujeme do zemí Evropské unie, jako např. do Anglie. Velký zájem je také o naše koupelnové doplňky v Rusku, kde máme stálého zákazníka. Pokud jde o Česko, tak dodáváme do velkých obchodních řetězců.
*****
„Je Ryna perspektivní firmou?“
Já si myslím, že ano. My jsme se dostali do konkursu díky Union Bance, která spadla do konkursu a nebylo v naší moci úvěry splatit. Nicméně v životě jsme nedlužili lidem na výplatách, což beru jako svůj úspěch, poněvadž jinde tomu tak není. Ryna je v provozuschopném stavu, výrobu jsme nezastavili, jedeme dál. Letos jsme své zboží představili už na dvou veletrzích v Německu - kuřáckém Ambiente ve Frankfurtu a sanitárním IHS. I na těchto veletrzích jsme narazili na levné čínské zboží, ale nad tím brečí všichni evropští výrobci.
*****
„Jak se dostala Ryna do konkursu, o tom hovoříme se správcem konkursní podstaty Mgr. Petrem Stejskalem. Kdy byl konkurs vyhlášený?“
Konkurs byl vyhlášený letos 9. března, takže běží krátkou chvíli. Šlo o dlužnický návrh, kdy dlužník podal sám na sebe návrh na konkurs. Byl k tomu přinucen ekonomickou situací. Pokud se mi podařilo správně vypátrat příčiny úpadku, tak jde spíše o věc historickou, která tkví ve starších závazcích z doby, kdy úpadce nabýval tento podnik, tj. z let 1994 - 95. Jednalo se vesměs o špatné, drahé úvěry s vysokými úrokovými sazbami. Šlo o dnes již klasický příklad otevřené ruky bank.
*****
„Firma je v provozu - kolik je tady zaměstnanců?“
Podnik, když jsem ho přebíral, měl asi 90 zaměstnanců a je potřeba říct, že firma byla v provozuschopném stavu, což se o velké většině úpadců, kteří vstupují do konkursu, nedá říci. Podle mých zkušeností je tak jeden z deseti úpadců ve stavu, kdy jej lze provozovat dále.
*****
„Je zájem o zachování firmy? Už byl ustanoven věřitelský výbor?“
Zájem o zachování firmy samozřejmě je. Zatím neproběhlo ani přezkumné řízení a koncem srpna by měl být ustanoven věřitelský výbor. Spolupracuji v tomto mezičase s odborníky z řad účetních a daňových poradců a s nimi jsem vyhodnotil, že se bude v provozu podniku pokračovat. Vyčkáme, jaké stanovisko buď zástupce věřitelů nebo věřitelský výbor zaujmou, zda pokračovat ve výrobě nebo se ubírat cestou zpeněžování majetku po částech. Je třeba také říci, že ze strany bývalého managementu, což byla rodinná firma, nebyl tlak na rozprodávání majetku a jde mu o zachování firmy.
*****
„Kolik je věřitelů?“
Přihlášeno je více než 30 věřitelů a většinu pohledávek tvoří bývalé pohledávky bank.
*****
„Jak se chovají dodavatelé médií např. elektřiny?“
Jako v jiných případech i zde byla počáteční tradiční nervozita při vstupu firmy do konkursu, což představovalo zvýšenou potřebu komunikace se všemi dodavateli médií, ale i se zaměstnanci, mezi nimiž byla obrovská nervozita. Nicméně s příchodem první výplaty došlo k uklidnění. Mezi dodavateli médií a vůbec dalších vstupů do podniku, byly zkraje požadavky na hotovostní platby a na zálohy. Ale podařilo se s nimi situaci komunikačně zvládnout, takže řada z nich od požadavků na hotovostní platby či zálohy, ustoupila.
*****
„Takže ovlivnilo vyhlášení konkursu produkci?“
Výroba je na stejné úrovni jako před vyhlášením konkursu. Dá se říci, že k nevýraznému výkyvu došlo jen necelý měsíc po vyhlášení konkursu a pak se vše vrátilo na původní úroveň. Vztahy s odběrateli nebyly výrazněji narušeny. Pokud jde o rozsah sortimentu, výroba probíhá na podobné úrovni jako před prohlášením konkursu. Menší zájem je nyní o tabákové doplňky, a to především v důsledku masivního nástupu čínských producentů a také rovněž díky nejrůznějším protikuřáckým kampaním. Produkce rovněž podléhá různým sezónním výkyvům, ale ty zde byly i před prohlášením konkursu. Co do struktury zákazníků se podařilo odbyt zachovat, dokonce nyní zkoušíme vyhledávat nové obchodní příležitosti i pomocí současných moderních forem prodeje a prezentace firmy a její produkce, např. přes nejrozšířenější internetové vyhledávače.

(Internet, Konkursní noviny, autor (ock) 3.8.2005)